ورود / ثبت نام

مصاحبه اختصاصی اقتصاد جوان با استاد رحیم پرنیا

  • جمعه 05 اردیبشت 1399 | 00:00
  • |
مصاحبه اختصاصی اقتصاد جوان با استاد رحیم پرنیا

بزرگداشت مشاهیر ایران با صنعتی از جنس هنر

صنایع دستی پرنیا تولید کننده و خالق آثار ارزشمند، برجسته و فاخر فرهنگی و هنری ایرانی است که این آثار شاهکاری بی نظیر و جاودان در عرصۀ فرهنگ و هنر می باشند و همچنین معرف هویت و فرهنگ اصیل ایران هستند.

در خانواده‌ای بزرگ شد که همگی تحصیل کرده رشته پزشکی بودند. ولی علی رغم اصرار خانواده هیچ تمایلی به تحصیل در رشته پزشکی نداشت. به گفته خودش عاشق نقاشی کشیدن بود و در اوقات فراغتش نیز در کار خانه پدر، زرگری می آموخت و آنجا بر روی قالب های ساخت مصنوعات طلا کار می کرد.

در نوجوانی به اندازه‌ای در سیاه قلم متبحر شد، که روزی برادرش که دانشجوی رشته پزشکی بود از وی خواست که پرتره از یک مرد روحانی را نقاشی کند. او تا بعد از انقلاب نمیدانست پرتره ‏ای را که کشیده، متعلق به آیت الله طالقانی است و به عنوان یک تصویر انقلابی در آن سالها تکثیر شده و در میان دانشجویان دانشگاههای تهران دست به دست شده است.

بعد از انقلاب، علاقه او به هنر موجب شد تا در رشته نقاشی وارد دانشگاه شود. او که علاوه بر نقاشی، کار بر روی ساخت قالب های طلا را نیز در کنار پدر آموخته بود، تصمیم گرفت با تلفیق هنر و صنعت، رشته و حرفه ای را برای نخستین بار در ایران ابداع کند که براساس آن بتوان تابلو، تمبر و پرتره های فلزی برجسته ای از اشخاص و اماکن طراحی کرد و ساخت.

او که امروز به عنوان هنرمندی صنعتگر طراحی و ساخت صدها تابلو، تمبرهای یادبود برجسته از مشاهیر ایران و جهان را در کارنامه کاری خود را دارد، دغدغه اش پاسداشت و معرفی بزرگان ایران به نسل فعلی و نسل های بعدی جامعه ایران و جهان است.

استاد رحیم پرنیا زاده اردیبهشت ۱۳۴۳در اردبیل است.وی اصالتی آذری دارد، و همین موجب شد تا نخستین پرتره برجسته از طلا و نقره را از تصویر شاعر نامی معاصر، شهریار بسازد.

پس از آن پرتره جهان پهلوان تختی بود که به قلم هنر دستان استاد ساخته شد.

استاد پرنیا که این روزها به دلیل بیماری کرونا با ملاحظات بهداشتی و توصیه های همسر پزشکش در محل کار حاضر می شود، در گفتگویی صمیمانه ازعشقش به زنده نگهداشتن یاد و خاطره بزرگان و مشاهیر ایرانی اشاره کرد و گفت: در طول سال های اخیر اتفاق عجیبی که به نظر می آید از سوی جریان های خارج از کشور هدایت و مدیریت می شود، به کرات در حال وقوع است و ان این است که شاهد هستیم کشورهای اطراف ایران اقدام به تحریف واقعیت های تاریخی و مصادره مشاهیر ایرانی می‌کنند.

وی افزود: به طور مثال چندی پیش تصمیم گرفتم به منظور تکریم و پاسداشت پزشکان، پرستاران و کادر درمانی ایران که در هنگام شیوع بیماری کرونا از جان گذشتگی بسیاری کردند و می کنند، پرتره ای را از ابوعلی سینا طراحی و تولید کنم. از این رو مانند روال کارهای گذشته، قبل از طراحی و ساخت این پرتره، مطالعات گسترده ای را در زمینه ی شخصیت و تاثیر گذاری جهانی این پزشک نامی ایرانی انجام دادم.

به گفته استاد پرنیا در کمال ناباوری متوجه شدم که کشورهای دیگر از جمله کشورهای اروپایی، آفریقایی، عربی و... اگر تصویر یا مجسمه ای از وی تهیه کردند همگی با ویژگی های ظاهری جامعه خود بوده است .مثلا در آلمان تمبری از ابوعلی سینا دیدم که این پزشک ایرانی را در قامت یک انسان آلمانی که در قرون وسطی می زیسته به تصویر کشیده است.در واقع تصاویر آنها با تصویر بوعلی سینا که ما آن را می شناسیم بسیار فرقانی کند.

وی ادامه داد: همچنین این اتفاق در مورد دیگر مشاهیر ایرانی نظیر مولوی که ترکیه ادعا می کند یک شاعر ترک است و یا نظامی گنجوی که آذربایجان به بهانه اینکه در منطقه ای از این کشور تازه استقلال یافته دفن شده، آن را یک شاعر ترک معرفی می کند. در حالی نظامی و مولوی در میان چندین هزار بیتی که سرودند حتی یک بیت ترکی ندارند.

استاد پرنیا با یادآوری سخن یکی از اساتیدش مبنی بر اینکه هر کشور و ملتی که ضعیف شوند مورد حمله و هجوم بیگانه قرار می گیرند، اظهار داشت: در طول سالهای گذشته ما در مورد معرفی و بزرگداشت بزرگان و مشاهیرمان کوتاهی کردیم و همین باعث شده تا امروز هم در داخل ریشه هایمان با تاریخ چند هزار ساله مان سست شود و هم در خارج از ایران عده ای سبک مغز خام اندیش درصدد تحریف واقعیت و به نام خود زدن مشاهیر و بزرگان ما برآیند.

استاد پرنیا در پاسخ به این پرسش که آیا ساخته های شما به بازارهای جهانی نیز راه یافته است، گفت: در این مورد اطلاع دقیقی ندارم ولی بخشی از مشتریان من کلکسیون داران هستند و حتی برخی از آثار من بازار سیاه هم پیدا می کند و گاها یک اثر با چندین برابر قیمت واقعی خرید و فروش شده است.

استاد پرنیا به واحد و کارگاه تولیدی خود نیز اشاره کرد و گفت: در این واحد ۳۰ تن مشغول فعالیت هستند و من به عنوان یک کار آفرین هدفی را برای خودم تعیین کردم که چنانچه در پایان هر سال اگر به اندازه یک چهارم کارکنان خود، نیرو جذب کنم، به درآمد زایی و سود واقعی خود رسیدم.

وی در خصوص کارهای دیگری که تاکنون انجام داده نیز گفت: در طول سالهای گذشته تمبر یادبودی از پرتره امام خمینی ساختم که در زمان خود بسیار مورد استقبال قرار گرفت و حتی بازار سیاه هم پیدا کرد. همچنین همچنین پرتره ای از حافظ، کتیبه منشور حقوق بشر کوروش و نیز پرتره ای از گاندی که به سفارش سفارت هند انجام شد، بسیار مورد توجه علاقمندان داخلی و خارجی قرار گرفت.

استاد پرنیا با بیان اینکه در حال مطالعه بر روی تصویر و پرتره ابوعلی سینا به عنوان یک جدیدترین کار در دست انجام خود است، اظهار داشت: این پرتره بزودی ساخته و به جامعه پزشکان از جمله دخترم که پزشکی متعهد است و اتفاقا بخاطر رسیدگی به بیماران کرونایی، خود به کرونا مبتلا شده، تقدیم می شود.

استاد پرنیا در پاسخ به این پرسش که آیا در کشورهای دیگر نیز کاری مشابه کار و هنر وی انجام می شود، گفت: باخبر شدم در چین برخی هنرمندان تمبر و کتبی برجسته از فلزهای گرانبها می سازند ولی وقتی از نزدیک آثار آنها را دیدم، دریافتم که کار آنها چندان کیفیتی ندارد به این دلیل که از نظر برجستگی، ارتفاع کار آنها دو دهم میلیمتر است، در حالی که کار ما از منظر برجستگی دو میلیمتر ارتفاع دارد.

استاد پرنیا با اشاره به اینکه از آثار وی به تعداد محدودی ساخته می شود، اظهار داشت: در طول سالهای گذشته یکی از فاخر ترین آثارم، پرتره ای از بارگاه امام رضا علیه السلام و کتابی از ایشان بود که به سفارش شرکت پست جمهوری اسلامی ساخته شد.

وی ادامه داد: تمبر امام رضا همراه با کتابی در مورد ایشان که طراحی و ساخت آن نتیجه تحقیقات بسیار گسترده من در مورد ایشان و زوایای شخصیتی وی بود، انجام شد. این کتاب و تمبر بسیار فاخر که بسته بندی بسیار فاخر ی نیز دارد، از جنس طلا نقره ساخته شده و از حیث تکنیک و هنر به کار رفته در آن به جرات می توان گفت که بی نظیر است و نمونه ای مشابه در جهان از آن تولید نشده است.

در صورت تمایل به مشاوره در مورد خرید محصولات با شماره تلفن 02188314479 تماس بگیرید.



  -     چهار   =   چهار  


صنایع دستی پرنیا